Pushwagner – The Machine Is Calling

Soft City and Unseen Works
2. juni–19. august 2018
Utstillingsperioden er forlenget til 2. september
Åpning fredag 1. juni kl. 19
Rostockgata 2–4

Hariton Pushwagners visjonære, episke Soft City (1969–75) er et av den norske avantgardismens største verker – både et hypnotiserende visuelt eksperiment og en sviende satire over et moderne samfunn som har hengitt seg til byråkrati, konformitet, konsumerisme, fascisme og krig. Soft City bygget på Pushwagners samarbeid med forfatteren Axel Jensen, og ingen hadde den gang sett noe lignende. Ved å sette Dostojevskij, Kafka, Joyce, Warhol, Gysin, Piero della Francesca, dadaisme og antipsykiatri inn i et tegneserieformat foregrep Pushwagner tegneserieromanens fremvekst et tiår senere, og Soft City regnes nå som et mesterverk innen genren. Utstillingen The Machine Is Calling presenterer – for første gang i Oslo – alle de 154 originale tegningene til Soft City. Publikum får dessuten mulighet til å se noen av Pushwagners siste trykk og nylig gjenoppdagede tegninger som ble til i London i 1970-årene. Ingen av disse har tidligere vært utstilt. Utstillingen ledsages av en ny bok, Hariton Pushwagner – A Warning To Society (støttet av Fritt  Ord). The Machine Is Calling ble planlagt og utformet i samarbeid med Pushwagner; vi hadde håpet å feire 78-årsdagen hans i forbindelse med åpningen. Hvil i fred, Push, skulle ønske du var her.

Hariton Pushwagner (1940–2018) var født og oppvokst i Oslo. Han gikk på Statens kunstakademi på midten av 60-tallet, og studerte og arbeidet i Oslo, London, Stockholm, New York og Paris. Hans første separatutstilling fant sted på Henie Onstad Kunstsenter i 1980, og av mange senere separatutstillinger kan vi nevne Kunstnernes Hus (1997) og Oslo Kunstforening (2008). Soft City ble vist på Berlin Bienniale 2008, og Pushwagner var gjenstand for en stor retrospektiv utstilling på MK Gallery i Milton Keynes (2012), Haugar Vestfold Kunstmuseum i Tønsberg (2012) og Museum Boijmans Van Beuningen i Rotterdam (2013). Soft City ble utgitt av No Comprendo Press i 2008 og av New York Review of Books i 2016. Pushwagner er kjøpt inn av flere store offentlige samlinger, blant annet Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, KODE i Bergen og Lillehammer Kunstmuseum. Galleri Pushwagner, som selger trykk og malerier av kunstneren, åpnet på Tjuvholmen i 2010.