Vi er veldig glade for å kunngjøre detaljene om vårt nye gallerilokale og be deg sette av datoen for vår (gjen)åpningsutstilling. Du hørte det her først: Tøyen er det nye Bjørvika. Men det er ikke sant, i hvert fall ikke ennå. Vi forlater offshore-finans og høyhusene til fordel for langsiktig sikkerhet, nye naboer og muligheten til å drive et liveprogram for første gang på et tiår. Vi er svært glade for at våre langsiktige samarbeidspartnere @assata blir med oss til vårt nye sted på Factory Tøyen – det er i Kjølberggata 21, for alle kartentusiaster – og glade for at vi har den fremragende mirage.no nesten rett ved siden av; og glade for at vi vil møte mange andre venner på deres hjemmebane.
Vi åpner torsdag 21. mai kl. 18 med en gruppeutstilling kalt The Unfolding, som presenterer verk av Mariem Abutaleb, Tauba Auerbach, Naum Gabo, Samia Halaby, Magnus Rakeng, Zarina Saidova og Gerd Tinglum, mer om det snart. Fra kl. 20 i vårt nye felles arrangementsrom blir det opptredener av de lokale heltene Abdi the Poet og MikeTV, etterfulgt av DJ-sett med vår nære samarbeidspartner Banjee. Det blir ingen VIP-visning: dette arrangementet er gratis og alle er velkomne. Du, spesielt, er velkommen. Det blir kulinarisk kunst av Javon Bennett, og forfriskninger serveres på tradisjonelt vis.
Galleriet vil være åpent onsdag–søndag under utstillinger; vårt riso-trykkeri vil være åpent etter avtale onsdag–fredag. Fra neste år skal vi ha et fast program med livemusikk og samtaler i vårt felles arrangementsrom; i år har vi et uregelmessig program med det samme. Til dere som ikke har lagt merke til at vi har ny grafisk identitet – vi har ny grafisk identitet! Takk til den legendariske norske typografen Magnus Rakeng, som også deltar i The Unfolding, og et prosjekt initiert av vår egen Neslihan Ramzi.
Vårt ungdomsprogram og sommerutstilling vil fortsette i de nye lokalene. Vi er veldig glade for å samarbeide med Einar Granum om årets sommerskole – mer info om det kommer veldig snart – og akkurat nå planlegger vi hvordan vår gatefest skal bli når vi arrangerer den her i august i samarbeid med Agenda X. Følg med på mer fra Shof.no og skriveverksteder i samarbeid med Norsk kritikerlag.
Vi er fire minutters gange fra Tøyen T-bane (selv om det kan ta lenger tid under den vårlige kirsebærblomstringen), og 200 m fra enten 20-bussen i Kjølberggata eller 60-bussen på Kampen, og det er parkeringsplasser for sykler og til og med to biler. Vi har to av Oslos beste kafeer – Håndbakt og Farin – like utenfor døren, og det fantastiske Silin bakeri ligger rett på den andre siden av fengselet.
Vi er takknemlige for vårt styre som har styrt KO inn i denne neste fasen; Mike Sperlinger, vi vil ikke si hvor fantastisk jobb du har gjort fordi da vil alle ha deg. Stor takk også til den fremragende Drew Snyder i KORO, og til Neslihan for å holde det ekte fra vår side; honnør til Kunsthall Oslos mangeårige hovedtekniker Øyvind Mellbye for å ha mestret skapelsen av det nye rommet. Hamda, Sampson og Calle vil også bli med oss, vi vil se mer til vår faste samarbeidspartner Bashir, og vi vil snart introdusere Hannah og Victoria som jobber med årets utgave av Oslo Art and Knowledge Workshop. Takk selvfølgelig til Factory Tøyen – Amalie, Sindre, Helene, Nils, Lukas, Ørjan – for at de tok imot oss, og til OSU, HAV, BU og PBE for deres rolle i å skape KO for alle disse årene siden. Dette er også et passende tidspunkt å nevne noen av kollegene som ble med oss i å skape et sted for kunst i det tenkte Nye Oslo som aldri ble til: Kathrine, Kristian, Mathilde, Elisabeth, Ifrah, Ruben, Rachel, Frida, Anne-Beate, Per Gunnar, Jørn, Rolf, Geir, Cecilie, Eva og Kjell blant mange, mange andre.
Håper å se dere alle her!
Beste hilsener, Kunsthall Oslo-teamet
Dagens melding har blitt brakt til deg av bokstavene K og O, og av tallet 6, seks offentlige finansieringskilder og stiftelser som sammen har finansiert Kunsthall og alle kunstnerne i vårt kommende års program: Kulturdepartementet, Oslo kommune, Sparebankstiftelsen, Kulturrådet, KORO og Kulturkontakt Nord, en stor takk til alle disse for å støtte kunst fremfor profitt. Spesielt har flyttingen vår delvis vært finansiert av Kulturrådets ARENA-program for bygg og infrastruktur.
