Laster Hendelser

« Alle Hendelser

  • Beklager. Denne hendelse har allerede funnet sted.

Boklansering – Hold stenhårdt fast på greia di Kunst og feminisme i Norge 1968-89

April 30 @ 18:00 - 21:00

| Gratis

Hendelse Navigasjon

holdimage

Boklansering
Hold stenhårdt fast på greia di
Kunst og feminisme i Norge 1968-89

 
30. April fra kl. 18 – 21
Kunsthall Oslo
Rostockgata 2-4
 
Bli med oss i feiringen av den feministiske kunsten, kunstnerne og utgivelsen av den etterlengtede boka Hold stenhårdt fast på greia di av Jorunn Veiteberg. 

Vi serverer kake og forfriskninger og spiller opp til dans.

Denne boka springer ut av Hold stenhårdt fast på greia di: Norsk kunst og feminisme 1968–89, den første større utstillingen som har tatt for seg forbindelsene mellom kunstnerisk praksis og kvinnebevegelsen i Norge. Utstillingen fant sted i 2013 og presenterte en oversikt over hvordan feministiske ideer var med på å endre de aksepterte tematikkene og metodene i norsk samtidskunst og belyste hvordan kunstnerne bidro til å formidle kvinnebevegelsens perspektiver gjennom sin kunst.

Tanken bak utstillingens tidsutsnitt var å synliggjøre at radikal aktivisme har hatt en vedvarende innflytelse på kunstproduksjonen, fra den frihetsbejaende avantgarden på 1960-tallet og den gryende politiske bevisstheten og organiseringen på 70-tallet, til 80-tallets tapte illusjoner. Noen av de mest kjente verkene innen norsk feministisk kunst ble vist side om side med helt ukjente arbeider og presentert sammen med en tidslinje over kunstverk, trykk, plakater og fotografier. Det ble også rekonstruert tapte installasjoner av Siri Aurdal og Elisabeth Haarr.

Det var kunstnerne Eline Mugaas og Elise Storsveen som gav det første støtet til det som skulle bli Hold stenhårdt fast på greia di, da de foreslo å lage en utstilling for å markere den internasjonale kvinnebevegelsens grafiske arbeider. I samarbeid med Kunsthall Oslo, med inspirasjon fra lignende prosjekter andre steder og godt hjulpet av kunnskapen til blant andre Jorunn Veiteberg, Wencke Mühleisen, Elisabeth Haarr, Morten Krohg og Elsebet Rahlff, ble denne ideen utviklet til en utstilling som konsentrerte seg om den feministiske kunstens historie i Norge, fra slutten av 1960-tallet og frem til utgangen av åttiårene. Målet var å avdekke denne historien, så langt det lot seg gjøre, i samarbeid med kunstnere og tidsvitner som fortsatt var aktive, snarere enn å overlate oppgaven til fremtidens historikere.

Da utstillingen åpnet i 2013, fremsto denne delen av historien som både oversett og undervurdert. Det er gledelig å kunne fastslå at situasjonen i dag er endret. Blant kunstnerne som var med i Hold stenhårdt fast på greia di, har både Siri Aurdal, Elisabeth Haarr, Brit Fuglevaag og Sidsel Paaske fått anerkjennelse gjennom utstillinger ved større kunstinstitusjoner som har plassert arbeidene deres i en historisk kontekst.

Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design har kjøpt inn verk av Wencke Mühleisen, Siri Aurdal, Elisabeth Haarr og Tove Pedersen. På Kulturhistorisk museum har Lill-Ann Chepstow- Lusty vært medkurator for en omfattende utstilling som ga skeiv historie en plass i fortellingen om det moderne Norge. Stavanger kunstmuseum har på sin side kjøpt inn et av hovedverkene fra utstillingen, Intervju, av Siri Aurdal. Det er ikke urimelig å påstå at Hold stenhårdt fast på greia di var mer enn et ensomt forsøk på å redde tapte idealer: Utstillingen var en utløsende faktor i et større skifte, hvor feministisk tankegods – i det minste deler av det – endelig blir bragt ut i den brede offentligheten.

Til nå finnes det nær sagt ingen publiserte verk om norsk kunsthistorie som har viet den feministiske avantgardekunsten oppmerksomhet, og det samme gjelder forbindelsene mellom kunstnere og den organiserte, politiske feministiske bevegelsen. Et hederlig unntak er to kapitler i boka Norsk avantgarde (red. av Bäckström og Børset, Novus 2011), med Wencke Mühleisen og Elsebet Rahlff som bidragsytere. Det som finnes av forskning på temaet, begrenser seg til tidsskriftartikler, utstillingskataloger, anmeldelser og upubliserte avhandlinger og studentbesvarelser. Dette er grunnen til at vi nå har gjort det som først skulle bli en utstillingskatalog – som ikke kunne gis ut i utstillingsperioden på grunn av manglende midler – til en bok med en mer dyptloddende og detaljert analyse av forholdet mellom kunst og kvinnebevegelse i Norge.

Vi er svært takknemlige for at Jorunn Veiteberg hadde mulig- het til å skrive essayet i denne boka, som gir et unikt innblikk i feminisme og norsk kunst. Magistergradsavhandlingen hennes, Kunst og kvinnekamp (UiB, 1982), var en uunnværlig kilde i arbeidet med å forberede utstillingen, og i sin dobbeltrolle som øyenvitne og kunst- historiker har hun en ideell posisjon for å skrive denne historien.

I mangelen på annet historisk materiale håper vi denne boka finner veien til pensumlister og bibliotekhyller. Alt i denne boka kan kopieres til ikke-kommersiell bruk. Hvis du som leser dette studerer kunst, men ikke har denne boka på pensum, vil vi oppfordre deg til å spørre hvorfor.

Detaljer

Dato:
April 30
Tid
18:00 - 21:00
Kostnad:
Gratis
Hendelse Kategori:

Arrangør

Kunsthall Oslo
Epost:
info@kunsthalloslo.no
Hjemmeside:
www.kunsthalloslo.no

Sted

Kunsthall Oslo
Rosktockgata 2
Oslo, 0191 Norge
+ Google Map
Hjemmeside:
www.kunsthalloslo.no