The Brutalist Playground

28. september 2018-27. januar 2019
Velkommen til åpning 27. september kl. 15-19
Kunsthall Oslo
Rostockgata 2-4

The Brutalist Playground av det londonbaserte kollektivet Assemble og kunstneren Simon Terrill er en myk rekonstruksjon i full størrelse av lekeapparater i betong fra kommunale boligkomplekser i London – Churchill Gardens i Pimlico (1962), Brownfield i Poplar (1963) og Brunel i Paddington (1974) – som er tatt ut av bruk fordi de ikke lenger ble regnet som trygge. Til utstillingen i Kunsthall Oslo har samlingen blitt utvidet med en rekonstruksjon av Elefant, en lekeskulptur i betong av Nils Aas fra 1968 som befinner seg på Oppsal i Oslo. En film som projiseres på tre vegger i galleriet, viser de opprinnelige lekeplassene satt i sammenheng med den sosiale boligbyggingen i etterkrigstiden.

Utstillingen er et landskap som barn kan klatre i og utforske, samtidig som den kaster lys over arkitektur og samfunn. Hvor mye av byen bør tilhøre barna? Hvilket ansvar har byplanleggere og arkitekter? Og hvilken rolle kan kunstnere spille i denne prosessen?

Parallelt med The Brutalist Playground har vi gleden av å presentere Opp i trærne av med klærne av den oslobaserte kunstneren Elise Storsveen, en veggdekkende fotocollage som viser lekeskulpturens historie i Skandinavia i det 20. århundret.

The Brutalist Playground og Opp i trærne av med klærne er den første delen av Kunsthall Oslos år med utstillinger og prosjekter rettet mot barn, som har fått tittelen How The Universe Works. Utstillingene ledsages av en lesebok (last ned pdf her) om lekeapparatenes designhistorie med tekster av blant andre Snøhettas Thea Hartmann. The Brutalist Playground ble opprinnelig bestilt av Royal Institute of British Architects i London. Utstillingen i Oslo er støttet av Kulturrådet.

Assemble er et kollektiv med base i London som arbeider innenfor kunst, arkitektur og design. Assemble går i bresjen for en arbeidsmåte preget av gjensidighet og samarbeid og forsøker aktivt å involvere publikum som både deltagere og sam

arbeidspartnere i den løpende realiseringen av verkene sine. Assemble begynte å arbeide sammen i 2010. I 2014 vant de arkitektkonkurransen for en ombygging av Goldsmiths Centre for Contemporary Art i New Cross i London, og i 2015 ble de hedret med Turner-prisen for et prosjekt i den kommunale rekkehusbebyggelsen Granby Four Streets i Toxteth i Liverpool.

Simon Terrill (f. 1969) er en australsk kunstner som er bosatt i London. Han arbeider med fotografi, skulptur, video og installasjoner. Terrill har BA i skulptur og MA i kunst fra Victorian College of the Arts Melbourne, og etter studiene underviste han i Critical and Historical Studies (2005–08) og Centre for Ideas (2003–08) ved samme lærested. Noen av hans seneste separatutstillinger er Nouns of Assembly, Sutton Gallery, Melbourne 2016, South of the River: Crowd Theory, National Portrait Gallery, London 2016; Room X, Balfron Tower 2014; Tilt, Sutton Gallery Melbourne 2013; Crowd Theory Adelaide, Samstag Museum of Art, South Australia, 2013, Balfron Project II, 2 Willow Rd Ernő Goldfinger National Trust Museum, Hampstead, London 2011 og Phantom, Sutton Gallery 2011.

The Royal Institute of British Architects (RIBA) is a global professional membership body that serves its architect members and society in order to deliver better buildings and places, stronger communities and a sustainable environment. It’s Architecture Gallery opened in London in 2014. Through regular, free exhibitions that explore the past, present and future of our built environment its exhibitions help visitors discover and explore architecture. The gallery offers the opportunity for the RIBA to display its world class collections contained in the British Architectural Library. www.architecture.com

Takk til Kulturrådet

kulturraadet_hvit_stor