Teddy Røwde – Drømmelandskap

10. juni-27. august
Munchmuseet i bevegelse
Dronning Eufemias gate 34

Åpent tirsdag-søndag 12-17

Med hennes intense og visjonære landskapsmalerier, Teddy Røwde ble regnet som en av sin tids mest betydningsfulle unge kunstnere, men er nå langt på vei glemt. Dette er den første muligheten en ny generasjon har til å gjøre seg kjent med kunsten hennes. Dersom Røwde ikke hadde forlatt Norge og kunstmiljøet, og flyttet til New York på slutten av førtitallet, ville kunsten hennes sannsynligvis ha vært langt mer anerkjent i dag. Det er nå 25 år siden den siste utstillingen hennes i Oslo Kunstforening i 1992, og tiden er inne for å kaste et nytt blikk på Røwdes verk.

Utstillingen Drømmelandskap konsentrerer seg om Røwdes landskapsmalerier, og særlig den nesten besjelende tilnærmingen til landskapet. Hvert eneste blad, hver eneste blomst uttrykker en overflod av liv og energi som tyder på en uvanlig følsomhet for naturens verden. Et av Røwdes barnebarn minnes at kunstneren fortalte om hvor vanskelig hun syntes det var å gå gjennom selv det mest ordinære landskap, fordi hun følte det ropte på henne og forlangte å bli malt.

Etter at Røwde ble uteksaminert fra kunstakademiet i Oslo i 1931, flyttet hun til Paris for å fortsette studiene. Der fikk hun en venn for livet, en afroamerikansk kvinne som vi nå bare kjenner som «Dot», og som tok henne med til New Orleans og landsbygda i Louisiana. Senere reiste hun til Ungarn, Mexico og Haiti og anvendte sin særegne kunstneriske visjon på landskapene og menneskene som jobbet i dem.

Røwdes malerier fulgte ikke tidens strømninger. Mens andre kunstnere malte historier i store formater, malte hun små, intense og visjonære landskaper inspirert av blant andre Van Gogh og Rousseau. Røwde utviklet en særegen teknikk som kritikerne sammenlignet med broderi. Scenene som hun malte – enten de er fra Oslo eller Haiti – er ikke romantikernes sublime villmark, men kulturlandskaper i små formater. De kan minne om van Goghs maisåkrer, der de få figurene er uvesentlige i et landskap som virker nesten overnaturlig levende. Røwde produserte også noen helt spesielle serier med illustrasjoner til barnebøker som viser hennes tekniske ekspertise innen grafikk, samtidig som hun skaper livfulle og detaljerte landskaper som er nært knyttet til de beste arbeidene hennes innen oljemaling.

Utstillingen er kuratert av Kunsthall Oslo og Christina Langaard Kjellevik. Kunsthall Oslo vil takke alle utlånerer for deres generøsitet.

Utstillingen er en del av Munchmuseet i bevegelse.

 

Image captions