Tegneklubben på Oslo S

Tegneklubben på Oslo S

Tegneklubben på Oslo S

21. juni – 20. august 2012

Rom Eiendom AS har fra og med 2012 inngått et samarbeid med Hovind og Kunsthall Oslo som de nye ansvarlige for Rom for kunst. Rom for kunst er den temporære kunstsatsingen til Rom Eiendom AS og har vært drevet siden 2001 på Oslo S. Intensjonen er å skape positive kunstopplevelser for de mange besøkende på stasjonen.

Åpningsprosjektet til Hovind og Kunsthall Oslo er ”Tegneklubben på Oslo S”, en utstilling som starter 21. juni og varer til 20. august 2012.

Kunstnergruppen Tegneklubben vil i denne perioden sette sitt preg på stasjonen med sine humoristiske og surrealistiske kunstverk. Blant disse er en ny logo på fasaden, en stor tegning over inngangen på sjøsiden og hundrevis av tegninger på tre ulike skjermer inne på stasjonsområdet. Her finner du også en bod hvor “ambassadører” for Tegneklubben kan fortelle mer om den. Tegneklubbens avis kommer i tre forskjellige utgaver utover sommeren og kan tas med hjem – eller videre på reisen – helt gratis.

Bak det joviale navnet Tegneklubben står et kollektiv av etablerte, norske samtidskunstnerne: Bjørn Bjarre, Ulf Carlsson, Paul Dring, Terje Nicolaisen og Martin Skauen. Mens de til daglig jobber individuelt i forskjellige formater, er det kun tegning som gjelder når de møtes til dyst. Alt blir til i fellesskap, alltid på A4-ark, og veien fra tanke til papir er kort. Det er frie assosiasjoner, sære innfall og distraksjoner – og på overflaten kan det fremstå som morsomt, surrealistisk og barnslig.

Men ofte har tegningene flere lag som avslører et underliggende alvor, bitende satire og kløktige observasjoner. Mange av tegningene handler om verden slik den ville sett ut hvis Tegneklubben regjerte. Det dreier seg om forslag til alternative byrom og offentlige skulpturer, eksempelvis en gigantisk skulptur av Guds fot stikkende ut av hovedinngangen til Oslo S, operaen som oppblåsbar tennissokk eller hva med en Oslo berg-og-dalebanestasjon. Men registeret er større enn som så; Tegneklubben er opptatt av språk, det sublime, dårlige maleri, erotikk og stygge kropper, dysfunksjonelle møbler og portretter av gnomer – en absurd cocktail som aldri slutter å overraske.

Tegneklubbens signerer ikke arbeidene sine. Kunst som upretensiøs gjerning unnfanget i fellesskap er noe ekstraordinært i et stadig mer karriere- og vareorientert kunstmarked. Det viktige for Tegneklubben synes å være frirommet klubben har skaffet seg og som den eier. Vi, publikummet, får kun innsyn i klubbens liv og virke gjennom tegningene. Hvordan de blir til kan vi bare forestille oss.

Tegneklubben kommuniserer med dette prosjektet til et nytt og større publikum som forhåpentligvis vil la seg underholde og kanskje også provosere av kommentarene til livet på Oslo S, Norges travleste sted.

 

Leave a Reply