Anja Kirschner & David Panos / Trine Falch

Åpningstider: 
Ons – fre 11-17. Lør og søn 12-17. Man og tir stengt.

Last ned utstillingsguide med kart over utstillingen og liste over arbeider her

Last ned presseklipp fra utstillingen her

Anja Kirschner og David Panos: The Empty Plan
Trine Falch: Teater for en ny tid

14. mai – 26 juni 2011

Kunsthall Oslo har gleden av å presentere to nye prosjekter som begge undersøker forholdet mellom teori og praksis i politisk radikalt teater. The Empty Plan er en ny film av Anja Kirschner og David Panos som handler om Bertolt Brechts periode i eksil i Los Angeles. Teater for en ny tid er en utstilling av scenekunstner Trine Falch, om den radikale, tidlige perioden til Hålogaland teater som har 40-årsjubileum i år.

The Empty Plan
I en blanding av dokumentar, melomdrama og historisk rekonstruksjon undersøker filmen The Empty Plan (2010, 78 minutter) forholdet mellom teori og praksis i Bertolt Brechts teater. Filmen skifter fra Brechts eksil i Los Angeles til oppsetninger av hans teaterstykke Moren (1931), og viser hvordan teaterproduksjonene påvirkes av historiske og politiske endringer –  i Weimarrepublikken, New Deal-Amerika og etterkrigstidens Øst-Tyskland.

Tittelen er hentet fra Brechts Messingkauf-dialoger, et uferdig teoretisk verk skrevet under hans periode i eksil. Verket diskuterer mulighetene for at ‘dedikert’ kunst skal vinne frem, i en tid hvor de store revolusjonære bevegelser har stilnet og teaterets popularitet har sett seg slått av Hollywoodfilmens masseproduksjon. Gjennom karakterene til Brecht, hans samarbeidspartner Ruth Berlau og hans kone, skuespilleren Helene Weigel, viser The Empty Plan hvordan personlige, kunstneriske og politiske ambisjoner reflekteres i spørsmål omkring kunstens natur og håp om kunstens overvinnelse gjennom revolusjonær praksis.

Filmen vises kl 11, 13, 15 (ons, tor, fre) og kl 12 og 14 lør og søn.

Anja Kirschner (f.1977, München) og David Panos (f.1971, Athen) bor og arbeider i London. De har laget flere filmer som gjennom bruk populærkulturelle referanser, historisk research og litteratur undersøker samtidens estetiske, sosiale og politiske spørsmål. Både amatørskuespillere og profesjonelle, i tillegg til eksperter fra andre fagområder, er involvert i deres produksjoner, hvor spekulative historier og spektakulære fantasier kommenterer sosiale og samfunnsmessige spørsmål.

Teater for en ny tid
Teater for en ny tid viser bruddstykker fra arkivene til Hålogaland teatrets første tiår, en institusjon som ble dannet av en gruppe radikale, unge idealister som ville lage teater ‘i folkets tjeneste’. Med den revolusjonære venstresidens strategier som bakteppe engasjerte kollektivet seg aktivt i regionen nordpå.  Som kulturinstitusjon nektet de å akseptere en tradisjonell posisjon utenfor samfunnet, og intervenerte direkte i konkrete saker i lokalmiljøet. Forestillingene tok utgangspunkt i lokale konflikter hvor teatret valgte side og ble en tydelig stemme i samfunnsdebatten. Slik eksperimenterte de med en form for polarisert teater som skulle skape diskusjon og endring. Mange av spørsmålene som ble reist den gang forblir ukomfortable og ubesvarte den dag i dag.

I februar i år samlet scenekunstner Trine Falch medlemmer fra denne førstegenerasjonen på Hålogaland teater og lagde en ny produksjon med tittelen Allmannateater. I en serie på tre kvelder hadde de allmannamøte på Dramatikkens hus, og dette prosjektet ligger til grunn for utstillingen Trine Falch nå viser på Kunsthall Oslo.

Utstillingen består av bearbeidet dokumentasjon; arkivmateriale fra Hålogaland teater, fjernsynsversjonen av forestillingen Det e her æ høre tel (1974), og video fra Allmannateater på Dramatikkens hus.

Trine Falch har jobbet med scenekunst og eksperimentelt teater siden 1980-tallet. Hun avbrøt teaterstudier ved Universitetet i Bergen i 1986 for å jobbe med Verdensteatret, og i 1988 ble hun en del av performancegruppen Baktruppen. Baktruppen, som ble oppløst tidligere i år, har høstet stor internasjonal anerkjennelse for sine sjangeroverskridende performancer basert på ideer snarere enn etablerte krav om håndverksmessige ferdigheter. Falch forlot Baktruppen i 2007 og har siden bl.a. laget en rekke produksjoner med utgangspunkt i teaterhistorien.

Kunsthall Oslo vil gjerne takke Dan Kidner; Kai Johnsen og Dramatikkens Hus; NRK og de medvirkende i Allmannateater for deres hjelp. Kaja Raastad har laget scenemodellene og Hilde Honerud har laget videoen fra Dramatikkens hus. Produksjonen av The Empty Plan er finansiert av Arts Council England gjennom Film London Artists’ Moving Image Network, delfinansiert gjennom City Projects og støttet av Focal Point Gallery, Staatsgalerie Stuttgart og Kunsthall Oslo.

 

 

Leave a Reply