Morten Krohg, Amerika

Byrakrat640
Maleri fra serien Byråkrater, 1979

Morten Krohg
Amerika
8. mars – 27. april 2014
Velkommen til åpning fredag 7. mars kl 19

Kunsthall Oslo har gleden av å presentere “Amerika”, en retrospektiv utstilling med arbeider av Morten Krohg. 

Morten Krohg har gjennom femti år hatt et svært innflytelsesrikt kunstnerskap, både som utøvende kunstner, organisator og pedagog.

Et gjennomgående prosjekt i kunsten hans har vært forskjellige former for maktkritikk, både rettet mot byråkrati og militarisme. Særlig har USAs voldsutøvelse vært et tilbakevendende tema, fra politiaksjonene mot den fargete befolkningen i Newark på 60-tallet til bombingen av sivile mål i Vietnam og Afghanistan. 

Samtidig har Krohgs kunstneriske praksis vært sterkt påvirket av den amerikanske etterkrigsavantgarden. Hans tidlige arbeider har klare referanser til Robert Rauschenberg, og det var Krohg som i sin tid sørget for at den innflytelsesrike og kontroversielle Andy Warhol-utstillingen kom til Kunstnernes Hus i 1968. 

“Amerika” følger disse to, parallelle linjene, fra 1960-tallet og frem til i dag: Krohgs politisering av popkunstens strategier og hans kontinuerlige, samfunnskritiske engasjement.

Med popkunsten, og Andy Warhol i særdeleshet, får vi en radikalt ny forståelse av kunstobjektets verdi og bildets funksjon. Når de først var løsrevet fra avissidene, kunne bildene av for eksempel den elektriske stol og bilulykken fraristes sin opprinnelige betydning og reproduseres som verdifulle kunstobjekter – godt hjulpet av samtidens nyvinning, den påstått nøytrale, hvite kuben. 

Krohgs kunstnerskap utvikles i kjølvannet av dette sjokket i kunstsystemet, og som del av en revolusjonær bølge som feide gjennom Vesten i 1968. Som sentralt medlem av kunstnergruppen GRAS bidro Krohg til en ny tilnærming til kunst i Norge. GRAS stod for en levende, engasjert og demokratisk kunst som skulle vekk fra museene, vekk fra å underbygge statens selvbilde, vekk fra å behage overklassen. De nærmet seg ofte massemedienes estetikk for lettere å nå ut med politiske budskap. GRAS ønsket en kunst som kunne reflektere og konfrontere samtidens sosiale og politiske spørsmål og være i sirkulasjon i hjemmet, på fabrikker og ute i gatene. 

“Amerika” presenterer både Krohgs mest kjente arbeider, slik som installasjonen Do You Know How To Reach The Influential California Market?, og tidlige og lite viste arbeider som Komité og Byråkrater. Utstillingen viser både skulpturelle objekter, maleri, silketrykk, collager og nyere tekstarbeider.

Morten Krohg, født 1937, er utdannet fra Statens Kunstakademi i Oslo og École nationale supérieure des Beaux-Arts i Paris. Krohg var direksjonsformann på Kunstnernes Hus i 1967-69, og var med å utvikle Vestlandets Kunstakademi, Bergen, hvor han var hovedlærer i perioden 1973-79 og senere rektor fra 1986-91. Fra 1997-2007 var han professor i anvendt estetikk ved Høgskolen i Oslo. 

Krohg hadde sine første separatutstilling i 1960 på Kunstnerforbundet i Oslo, og har senere hatt en rekke separat-og gruppeutstillinger over hele Norge. Hans seneste utstillinger er “War Game”, Kongsberg kunstforening, 2012, “Et tilbakeblikk”, Porsgrunn kunstforening, 2012, “Rekonstruerte minner”, Sølvberget, Stavanger Kulturhus, 2009, Sogn og Fjordane kunstmuseum, Førde, 2008 og Kunstbanken Hedmark kunstnersenter, Hamar, 2007. Siste gruppeutstillinger er åpningsutstilling Sogn og Fjordane kunstmuseum, Førde, 2012, “GRAS”, Norsk Industriarbeidersamfunn, Rjukan, 2011, “Fire Graskunstnere”, Galleri Lautom, Oslo, 2011 og “Kunst rett vest, Distriktutstillinger, 2010 og 2009. 

Krohg er representert i en rekke offentlige samlinger, slik som Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Bergen billedgalleri, Lillehammer kunstmuseum, KORO, Oslo kommunes kunstsamlinger, Rogaland kunstmuseum, Haugesund billedgalleri og Fylkesgalleriet i Sogn og Fjordane. 

Utstillingen er støttet av Kulturrådet.